میزبانی مراسم نیمه شعبان با گروه سنتی آوا و نوا

گروه سنتی آوا و نوا جهت برگزاری مراسم نیمه شعبان کنار شما خواهد بود . نیمه شعبان یکی از بزرگترین جشن های شیعیان به حساب می آید ، خدمات ما در این روز خجسته عبارت است از :

این خدمات برای مجالس خصوصی ( مهمانی ها در منزل یا تالار و یا باغ تالار ها ) و مساجد محلی ، برنامه عمومی محلی و جشن های خیابانی که با همکاری شهرداری ها انجام می شود قابل ارائه می باشد .

شما میتوانید برای رزرو مراسم با ما در ارتباط باشید.

[vcex_button url=”https://aroosimazhabi.ir/contact-page” title=”رزرو مراسم نیمه شعبان” style=”flat” align=”center” color=”green” size=”large” target=”self” rel=”none”]رزرو مراسم نیمه شعبان [/vcex_button]

جشن نیمه شعبان ولادت امام زمان (ع)

نیمه شعبان، روز ۱۵ شعبان و سالروز تولد امام دوازدهم شیعیان می‌باشد. در برخی روایات، شب نیمه شعبان پس از شب قدر برترین شب‎ها دانسته شده است. گروهی از شیعیان در این شب به شب زنده‌داری و اعمال مذهبی مشغول می‎شوند. برخی از اهل سنت و طریقت‎های تصوف نیز به فضیلت این شب معتقدند.جشن نیمه شعبان از بزرگترین جشن‌های شیعیان است که به مناسبت میلاد امام مهدی(عج) در مناطق شیعه‌نشین جهان برگزار می‎شود. در ایران، مسجد جمکران و در عراق، کربلا محل تجمع شیعیان در این روز است. این روز در تقویم رسمی ایران تعطیل رسمی است و روز جهانی مستضعفان نام گرفته است.

جشن نیمه شعبان یکی از مهمترین مراسمی است که مورد توجه شیعیان قرار دارد و هرساله سعی می‌کنند این جشن را به بهترین نحو برگزار نمایند.همه ساله با فرارسیدن جشن نیمه شعبان :سالروز ولادت امام زمان (ع) مردم دسته دسته در جشن ها و میهمانی ها و مراسم هی مختلفی که به این مناسبت در کشور برگزار می‌شود شرکت می‌کنند.عده زیادی از مردم اقدام به برگزاری این جشن نموده و به نحوی سعی می‌کنند قدمی برای امام زمان (عج) بردارند.بهترین زمان گرفتن عروسی مذهبی در نیمه شعبان و روز ولادت امام زمان است بلکه یکی از جشن بزرگ شیعه است.در این ایام هرکی به هرنحوی سعی میکنم کاری برای امام زمان  (عج)خود کرده باشد .از قبیل گرفتن جشن در هیئت ها,پخش نذورات,جشن های خیابانی, مسابقات محلی,افتتاحیه مراکزهای بززگ و….. بهترین زمان گرفتن جشن عروسی در  ابن شب در روایات توصیه شده است .

مراسم نیمه شعبان

نیمه شعبان در روایات

روایات نقل شده از پیامبر اکرم(ص) و امامان شیعه بر اهمیت شب‌زنده‌داری و عبادت در شب نیمه شعبان تأکید دارد؛ از جمله در روایتی آمده است: جبرئیل در این شب را از خواب بیدار کرد و ایشان را به برپایی نماز، قرائت قرآن، دعا و استغفار در این شب سفارش نمود.در روایتی دیگر، یکی از همسران پیامبر از عبادت خاص و سجده‎های طولانی و متعدد پیامبر در شب نیمه شعبان خبر داده است. در احادیثی از امام علی(ع) و امام صادق(ع) نیز بر عبادت و انجام اعمال خاص شب نیمه شعبان تأکید شده است.دسته‎ای دیگر از روایات، حاکی از اهمیت این شب به سبب تولد امام مهدی(عج)، آخرین حجت خدا بر مردم است.

اسامی دیگر این شب

  • برات: برات به معنای حواله، سند و نوشته‌ای که به کسی دهند تا به استناد آن، پول یا هر چیز دیگر را از دیگری بگیرد. به حواله معنوی نیز برات می‌گویند و از آنجا که در شب نیمه شعبان خداوند برات (سند) آزادی از جهنم را به بندگان خود می‎بخشد به این شب، شب برات گفته می‎شود.
  • لیلة الصک: صک معرّب چک فارسی و مترادف برات است.
  • برات کاندیلی: در ترکیه به این شب، برات کاندیلی گفته می‎شود.
  • شب رهایی: در آسیای جنوبی به شب نیمه شعبان، شب رهایی گفته می‌شود.
[vcex_button url=”https://aroosimazhabi.ir/contact-page” title=”رزرو مراسم نیمه شعبان” style=”flat” align=”center” color=”green” size=”large” target=”self” rel=”none”]رزرو مراسم نیمه شعبان [/vcex_button]

مراسم نیمه شعبان

فضیلت نیمه شعبان

روایات متعددی در اهمیت و فضیلت شب و روز 15شعبان وجود دارد. بخشی از فضیلت‎های این شب در ذیل آمده است:

  • گشایش درهای خشنودی، بخشش، روزی و نیکی در شب نیمه شعبان؛
  • تقسیم روزی و ثبت شدن زمان مرگ انسان؛
  • بخشیدن همه انسان‎ها غیر از مشرک، قمارباز، فرد قطع رحم کرده، شراب خوار و فردی که بر انجام گناه اصرار می‎ورزد.
  • برترین شب‌ها پس از شب قدر.

نیمه شعبان در ادب و شعر فارسی

نیمه شعبان در فرهنگ و ادب کهن فارسی، شب برات نامیده شده است و شاید یکی از دلایل این نام‌گذاری آن باشد که خداوند در این شب، برات (حواله یا سند) آزادی از دوزخ را به بندگان خود می‎دهد.

ابوریحان بیرونی در کتاب «التفهیم» درباره شب برات چنین آورده: «…و شب پانزدهم از ماه شعبان، بزرگوار است و او را شب برات خوانند و همی پندارم، این از قبیل آن است که هر که‌اندرو عبادت کند و نیکی به جای آورد، بیزاری یابد از دوزخ». محمد غیاث‌الدین رامپوری نیز در غیاث اللغات -یکی از فرهنگ‎های فارسی- شب پانزدهم شعبان را شب برات توصیف کرده است که در آن فرشتگان به فرمان خدا روزی انسان را تقسیم می‎کنند.در همین راستا شاعران پارسی زبان نیز در اشعار خود به شب نیمه شعبان اشاره کرده‎اند و از عناوینی نظیر شب برات، لیله الصک، شب بیزاری، برائت از آتش دوزخ و شب عبادت برای این شب استفاده کرده‎اند.حافظ شیرازی در کنار کلمه برات از تعبیر شب قدر برای نیمه شعبان استفاده کرده است، که بهاءالدین خرمشاهی در کتاب «حافظ‌نامه» معتقد است منظور حافظ از «برات» در این بیت، شب نیمه شعبان است.

چه مبارک سحری بود و چه فرخنده شبی
           آن شب قدر که این تازه براتم دادند

مولوی نیز از تعبیر شب قدر و برات برای نیمه شعبان استفاده کرده است:

شب «قدر» است او، دریاب او را         امان یابی چو برخوانی براتش

 

اجرای مراسم نیمه شعبان

[vcex_button url=”https://aroosimazhabi.ir/contact-page” title=”رزرو مراسم نیمه شعبان” style=”flat” align=”center” color=”green” size=”large” target=”self” rel=”none”]رزرو مراسم نیمه شعبان [/vcex_button]

وقایع نیمه شعبان

نوشتار اصلی: امام مهدی عجل الله تعالی فرجه

  • بر اساس گزارش‎های متعدد تاریخی و طبق دیدگاه مشهور شیعه پانزدهم شعبان سال ۲۵۵ یا ۲۵۶ق روز تولد امام زمان(عج) است.
  • درگذشت علی بن محمد سَمَری نایب خاص امام زمان و پایان غیبت صغری (۳۲۹ق).

نیمه شعبان از دیدگاه اهل سنت

پانزدهم شعبان تنها برای شیعیان اهمیت ندارد بلکه برای اهل سنت به ویژه طریقت‎های تصوف آن نیز جایگاه خاصی دارد. روایات متعددی از پیامبر(ص) و صحابه درباره اهمیت عبادت در این شب و مشخص شدن روزی و مقدرات انسان در آن وجود دارد. برخی از علمای اهل سنت در صحت این روایات تردید داشته و وجود فضیلت برای شب نیمه شعبان را رد می‎کنند این در حالی است که ابن تیمیه، نظریه پرداز سلفیه، نیز نتوانسته فضیلت این شب را نادیده بگیرد اما اجتماع مسلمانان در مسجد برای احیا و خواندن نماز صد رکعتی این شب را بدعت دانسته است.بر همین اساس علمای سلفی قرن چهاردهم و پانزدهم هجری نظیر تهانوی، یوسف قرضاوی و محمد صالح منجد شب زنده داری و برگزاری مراسم شب برات را عملی بی‎اساس و بدعت می‎دانند.

اهل سنتِ معتقد به فضیلت این روز ، به شب زنده‎داری و انجام امور عبادی نظیر خواندن قرآن، برپایی نمازهای مستحبی، دعا و روزه داری در روز نیمه شعبان اهتمام می‎ورزند. این شب نزد آنان نیز به شب برات معروف است.خواندن صد رکعت نماز یا همان صلوة الخیر که در آن هزار بار سوره توحید خوانده می‎شود از جمله اعمال عبادی مشترک میان شیعه و اهل سنت است.مراسم شب برات در برخی از مناطق اسلامی نظیر شبه قاره هند با زیارت قبور، دادن غذا و صدقه به نیازمندان همراه است.

[vcex_button url=”https://aroosimazhabi.ir/contact-page” title=”رزرو مراسم نیمه شعبان” style=”flat” align=”center” color=”green” size=”large” target=”self” rel=”none”]رزرو مراسم نیمه شعبان [/vcex_button]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.